torsdag 12 december 2013

Celebrating a Life

11/12 2013

Idag har hela dagen handlat om den stora ceremonin på Green Point Stadium här i Kapstaden. Alla pratade om den och alla förberedde sig på olika vis. Jag började dagen med att försöka få ihop några extrabiljetter, eftersom det saknades två för mig. Alla som hann fick hämta ut max 5 st gratisbiljetter, vilket jag också gjorde. Men sedan lovade jag bort fler än jag hade, så ett tag var jag rätt stressad över detta. Igår var alla biljetter slut. Men jag ville ju inte att någon skulle behöva bli besviken, alla ville ju självklart gå eftersom detta är en historisk händelse! Till slut ordnade det sig efter lite trixande eftersom jag fick överta två biljetter av en annan svensk volontär, som inte skulle använda alla sina fem.

Kontoret stängde kl 13 denna dag, så vi som skulle iväg kunde ta bussen i god tid. Alla transportmedel (utom minibussarna) var gratis om man kunde visa upp biljett till evenemanget.

Värmen var tryckande, så det gällde att se till att dricka ordentligt under dagen. Grindarna öppnade kl 14.00 och programmet skulle starta kl 16.00. Vi kom dit ungefär halv tre och då var redan många människor på väg in på arenaområdet. Biljetterna var onumrerade, så om man kom tidigt kunde man få riktigt bra platser.

Under väntetiden före kl fyra kom människor i en strid ström. Stämningen var hög redan från början och många dansade och sjöng överallt runt omkring oss!

Programmet under kvällen var varierat, med olika tal, både av borgmästaren i Kapstaden (Helen Zille från Democratic Alliance), andra medfångar till Mandela och sådana jag inte vet vilka de var…

 "I will never forget how proud Madiba was and his beautiful smile," sa den förre kaptenen för World Cup Springbok rugby team, Francois Pienaar! Applåderna oct hyllningsropen var enorma oct ville aldrig ta slut!

Internationella artister som Annie Lennox och Johnny Clegg uppträdde varvat med många andra olika kända lokala artister.

Stämningen var riktigt hög och hela publikhavet gungade när människor sjöng, dansade och gjorde vågen i sina hyllningar till Madiba, the father of the nation! Det var fantastiskt att få vara med om allt detta och jag kände mig fylld av en otrolig glädje av att få dela känslorna och den här tiden med så många människor här i Kapstaden!

Det kändes helt rätt att i stället för tung sorg få uttrycka så mycket glädje över det liv som har levts och över den ande som fått sprida sig till så många!!!

Så här vill jag också ha det när jag en gång dör… en hyllning över livet man levt och en hyllning till den ande som ska leva vidare!!!


Long live the Spirit of Nelson Mandela!!!













1 kommentar:

  1. Det ser fantastiskt ut! Och du ser så glad ut på alla bilder. ��
    All kärlek till dig/Lina

    SvaraRadera