tisdag 3 december 2013

En helt vanlig dag

Även i Kapstaden finns det vanliga dagar

Vaknade tidigt av solen som värmde bakom de fördragna gardinerna. Kände mig rätt utsövd så jag gick upp, duschade, pysslade, läste, kollade FaceBook mm. Har bestämt mig för att börja med 5:2-dieten medan jag är här nere, få se hur nu det går! Eftersom jag fick plats i packningen med åtminstone några iTrim-produkter funkar det ganska bra i början i alla fall. Så min frukost fick bli en mugg iTrim-choklad (den är jättegod!) och en kopp thé. Skönt att kunna ta det lugnt på morgonen och att det är ljust länge innan jag ska gå. Jag njuter så otroligt mycket av det!

Tog kvart i tio-tåget som vanligt till Wynberg och där var det som vanligt livlig handel på trottoarerna redan. Värmen var påtaglig redan kl 10, så detta skulle bli en riktigt het dag. På kontoret satt som vanligt redan Tendai, Bernard, Anthony, Nomki, Percy och Koko. Idag behövde Koko hjälp med att sammanställa listor på alla nykomna flyktingar under året, namn, land de kommer ifrån, ålder och datum när de kom. Alla utom de från Malawi (vilka är de flesta!). Listorna skulle skickas till immigrationsmyndigheten omgående som ”bevis” på hur många som kommer via Passop. Myndigheterna har stoppat alla ansökningar från Malawi (av någon anledning som jag ännu inte har förstått) men alla andra prövas fortfarande.

Percy och jag hjälptes åt att skriva in alla namn i excelark. Varför de inte skriver in dem direkt i excel vet jag inte…! Måste fråga dem om det….
En anledning kan vara att klienten behöver ha ett papper i handen med sig ifrån kontoret. Och att det kanske inte finns datorer så det räcker till alla… Men det borde underlätta administrationen om man samtidigt som man skriver ner uppgifterna på ett papper också skriver in dem i excel….

Satt i flera timmar och arbetade med att skriva in namnen medan värmen blev allt påtagligare i vårt rum uppe under taket. Fläkten fungerade inte och någon air-conditioner finns inte. Lunchen åt jag vid skrivbordet precis som de andra och när jag skrivit in drygt 100 namn orkade jag inte mer utan packade ihop och gick.

Tog en runda i det lilla köpcentrumet innan jag som vanligt tog tåget kl 16 till Rondebosch. Gick in på Southern Ambitions kontor och betalade depositionen för Garden Route-turen senare i december. Roligt att se de glada tjejerna på kontoret!

Strosade hem och stannande inne resten av kvällen. Åt en iTrim-soppa, surfade och läste i min bok. Kände mig lite ensam… men tänkte på hur många det finns som alltid känner sig ensamma! Som inte har nån...
eller något! 
Ingen familj, inget jobb, ingen bostad, inget land…!


En helt vanlig dag…

1 kommentar:

  1. Vi är med dig i tanken hela tiden! Tusen kramar från oss (som också har haft en helt vanlig dag)

    SvaraRadera